Front office medewerker

Als Front office medewerker werk je aan de ‘voorkant’ van een horecabedrijf. Je bent vaak de eerste die de gasten tegenkomen. Je neemt reserveringen aan of geeft ze informatie. Dit beroep is dan ook vaak nodig in hotels, vakantieparken of congrescentra. Je ontvangt de gasten, checkt ze in en ondersteunt ze bij hun vertrek. Je geeft informatie en advies en doet licht administratieve werkzaamheden. Daarbij communiceer je met alle afdelingen. Het leuke van dit beroep is dat je het gezicht bent van het bedrijf waar je werkt. Het is dus heel belangrijk dat jij goede service verleent, of dit nou aan de telefoon is of in levende lijve!

De ideale Front office medewerker

Omdat jij als ideale Front office medewerker vaak te maken hebt met receptiewerkzaamheden, ben je vooral erg servicegericht. De gasten weten de receptie altijd te vinden en komen daar nooit voor niets naartoe. Communicatief vaardig zijn, oftewel goed kunnen luisteren, spreken en schrijven, is daarom belangrijk. In de hotelbranche spreekt de ideale Front office medewerker bovendien twee vreemde talen. Je moet immers al je internationale gasten te woord kunnen staan. Zo kan het zijn dat er een boeking verkeerd is gegaan. Of men heeft een vraag over de huisregels. De Front office medewerker heeft altijd het juiste antwoord of oplossing.

Receptionist

Wil je werken bij een bedrijf waar je op een gastvrije manier de reserveringen maakt, informatie geeft en andere receptiewerkzaamheden uitvoert? Dan kun je kiezen voor het beroep Receptionist. Je ontvangt de gasten, checkt ze in en ondersteunt ze bij hun vertrek. Je geeft informatie en advies en doet licht administratieve werkzaamheden. Als Receptionist kun je door scholing en ervaring verticaal doorstromen naar Front office manager. Ook kun je je ontwikkelen tot manager van een hotel, restaurant of recreatiebedrijf en tot ondernemer van een horeca- of recreatiebedrijf. Hiervoor kun je de opleiding Horecaondernemer/-manager of de opleiding tot Front office manager volgen.

Haal meer uit jezelf als Front office medewerker!

Ontwikkel je tot:

Front office manager

Als Front office manager voer je naast de reguliere receptiewerkzaamheden ook leidinggevende taken uit. Je begeleidt de front office medewerkers en zorgt dat zij hun dagelijkse werkzaamheden goed uitvoeren. Je denkt samen met je team na over speciale arrangementen en je laat promotiemateriaal ontwikkelen. Ook kijk je naar manieren waarop je de service kunt verbeteren. Op de arbeidsmarkt kun je verder doorgroeien naar ondernemer/manager van een horecabedrijf.